.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تالاب انزلي جزو تالاب‌هاي «مونترو» است

يكي از بينندگان درباره خبر احتمال اضافه شدن تالاب انزلي به ليست مونترو نوشته است: كنوانسيون رامسر، معاهده بين‌المللي است كه در فوريه سال 1971 برابر با بهمن ماه 1349 در شهر رامسر به امضا رسيد و هدف آن، ترويج استفاده عقلايي از زيستگاه‌هاي تالابي در سطح دنياست. كشورهاي عضو اين كنوانسيون، سايت‌هاي تالابي خود را كه بنا بر معيارهاي استاندارد تدوين شده و به آن تالاب بين‌المللي اطلاق مي‌شود، به كنوانسيون معرفي نموده و اين كنوانسيون نيز نام تالاب‌هاي مهم بين‌المللي را همواره در فهرست خود و بر تارنماي رسمي‌اش منتشر مي‌نمايد.

بسيار اتفاق افتاده كه يك تالاب مهم بين‌المللي به دليل مديريت نادرست، كاركردهاي زيستي خود را از دست داده و يا كالاها و خدمات اكولوژيكي كه تالاب ارايه مي‌نمايد، دچار اختلال و نقصان شود. در اين شرايط است كه آن تالاب به ليست مونترو انتقال مي‌يابد. شمول نام يك تالاب در ليست كنوانسيون به عنوان تالاب مهم بين‌المللي، هيچ مزيت مالي براي كشورها ندارد، لكن اين امر نشانگر اهميت آن تالاب و لزوم توجه ويژه به اين زيست بوم ارزشمند است. از سوي ديگر، ورود يك سايت تالابي به ليست مونترو، تنها دليلي بر سوءمديريت اعمال شده در اين عرصه طبيعي است و بس.

هم‌اكنون 157 كشور جهان عضو اين كنوانسيون بين‌المللي هستند كه در مجموع 1708 سايت تالابي را با مساحتي معادل 152994523 هكتار در ليست رامسر به ثبت رسانده‌اند. كشور مهوري اسلامي ايران 22 سايت ثبت شده به عنوان تالاب بين‌المللي در اين ليست دارد.

اما با كمال تأسف، بايد گفت كه هفت تالاب از مجموع 22 تالاب مهم بين‌المللي ثبت شده در ليست رامسر به دليل سوءمديريت در ليست مونترو به ثبت رسيده كه با عرض پوزش از مدير كل محترم دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، جناب آقاي مهندس عبدوس بايد گفت: تالاب انزلي هم اكنون نيز جزو تالاب‌هاي ثبت شده در ليست مونتروست. جاي تعجب است كه نهاد ملي و مرجع سياست‌گذاري كشور در امر مديريت تالاب‌ها از آخرين وضعيت تالاب‌هاي ايران در كنوانسيوني كه به نام ايران در مجامع جهاني به ثبت رسيده است، بي‌خبر است؛ چنانكه جنين مصاحبه‌هاي گسترده‌اي بدون توجه به واقعيات صورت مي‌گيرد.

جالب آن است كه تالاب انزلي ساليان درازي است كه در اين ليست جاي گرفته و مهر سوءمديريت بين‌المللي بر پيشاني آن، توجه مجامع جهاني را به خود جلب نموده است. درباره كنار گذر انزلي بايد از سازمان حفاظت محيط زيست پرسيد: چه چيز باعث آغاز دوباره عمليات احداث اين كنار گذر پس از سالها توقف شده است؟ آيا غير از تسامح مجموعه مديريت اين سازمان در سال آخر دولت پيشين چنين امري را موجب شده؟ آيا غير از اين است كه به‌رغم نظرات متقن كارشناسي مديران وقت اين سازمان راه را براي تخريب هرچه بيشتر اين تالاب ارزشمند و ساير زيست‌بوم‌هاي اين خطه گشودند تا هم اكنون شاهد اين بحرن مديريتي در گستره اين زيست‌بوم جهاني باشيم؟ جالب اين‌كه امروز اين مسئولان محترم كانديد احراز مقام‌هاي افتخاري در سطح دنيا شده و چشم بر هر آنچه كرده‌اند بسته مي‌دارند!

قطعا آيندگان درباره عملكرد ما كارشناسان و مسئولان به قضاوت خواهند نشست و مصاحبه‌ها و مكاتبات ما را مورد دقت قرار خواهند داد. اميد آنكه با وجدان بنويسيم، با آگاهي صحبت كنيم و با توانايي مسئوليت بپذيريم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.285 seconds.